در سال ۲۰۲۰ کرونا را می‌توان کاتالیزور ورود به عصر پسادیجیتال در حوزه الگوی مصرف فرهنگی دانست. با تعطیلی گسترده زنجیره‌ای رویدادها و آیین‌های هنری در جهان و کاهش مصرف فرهنگی در این حوزه‌ها، اما الگوی مصرف هنری در حوزه دیجیتال افزایش پیدا کرده است، کمپانی چون نتفلیکس از این فرصت به وجود آمده برای تولید و عرضه آثار نمایشی فعالیت گسترده‌ای را سامان داده است. همین الگوی مصرف در سامانه‌های «وی‌اودی» قابل بررسی است. در پی فراگیر شدن بیماری کرونا جشنواره‌های مهم‌ هنری در سراسر جهان تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند. چین برنامه‌های خود را یا ملغی یا به تاخیر انداخته، جشنواره فیلم پکن امسال برگزار نخواهد شد.‌

جشنواره فیلم هنگ‌کنگ به اواخر آگوست منتقل شده. جشنواره شانگهای هنوز اعلام رسمی درخصوص برگزاری در زمان ‌مقرر در اوایل ماه ژوییه نکرده است. مشاهده این بیماری در اروپا نیز‌ جشنواره‌های آتی را دچار تردید جدی کرده است. جشنواره فیلم کن تا ۱۰ مارس نظر قطعی خود را مبنی بر برگزاری این رویداد مهم یا تعویق آن به زمان دیگر اعلام خواهد کرد. با توجه به وضعیت حاضر، جشنواره جهانی فجر با اعلام تعویق زمان برپایی این رویداد بین‌المللی به نیمه دوم خرداد، فرصتی را فراهم ساخت تا ضمن عبور از شرایط نامطلوب، زمان مناسبی در جدول جشنواره‌ها را کسب کند. زمانی که قبل از شروع تعطیلات مرسوم و شروع موج جشنواره‌ای در اروپا همچون لوکارنو و ونیز و همچنین شانگهای (در صورت برگزار شدن در زمان مقرر) می‌تواند مخاطبین این رویداد مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را به ایران فراخواند.

منبع: روزنامه اعتماد، شماره ۴۶۰۳، پنج شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸